mandag 22. november 2010

VIKTIGE MOMENTER TIL TRINN-FOR-TRINN-MODELLEN

For at "trappa eller "trinn-for-trinn-modellen" skal kunne være en god start-hjelp for barn med selektiv mutisme, er det noen viktige momenter som jeg ønsker å ta med:

                                                                             
* Ha en god (og helst daglig) kontakt med assistenten/læreren som øver på "trappa" med barnet på skolen eller i barnehagen.
 Vi benyttet oss av personlig fremmøte på skolen samt telefonsamtaler til læreren det første skoleåret. Senere hadde vår datter med seg en notisbok i skolesekken hver dag, som læreren skrev i  hver eneste gang hun klarte et nytt trappetrinn. Dette for at vi som foreldre kunne følge med i prosessen, og slippe å "mase" på vår datter når hun kom hjem fra skolen  (om hun hadde klart neste trappetrinn?). Vi brukte også notisboken til andre viktige beskjeder.
  


* For å oppmuntre barnet til å øve på "trappa", kan man vurdere om det er hensiktsmessig å gi  belønning når han/hun klarer neste steg.
Når vår datter gjorde fremskritt med øvingen, ga vi henne en liten oppmerksomhet (eks. en sjokolade, en liten leke, klistremerker e.l. etter at hun hadde klart det). Jeg tror det er viktig å ikke øke prestasjonsangsten til barn med selektiv mutisme, derfor tror jeg at små gaver i etterkant av mestringen er det mest hensiktsmessige.



Ikke vær redd for å revurdere det som står på trappetrinnene. 
 Av og til kan det være helt nødvendig å lage en ny "trapp", for å komme videre med mestringen. Det viktigste er at barnet føler fremgang, og ikke at man følger "trinn-for-trinn-modellen" slavisk.



Hele poenget med "trappa" er å dele angsten for å snakke opp i mindre, overkommelige biter - slik at barnet sakte men sikkert opplever mestring. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

NY spennende forskning om selektiv mutisme

Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)