lørdag 6. november 2010

ANDRE FASE

1. Be skolen eller barnehagen kontakte PP-tjenesten.
PP-tjenesten kan bli en viktig støttespiller for deg, for at barnet skal kunne få ekstrahjelp på skolen/barnehagen. Siden tausheten som oftest er mest fremtredende på skolen/barnehagen, er det viktig at ressurser blir satt inn her.
Vær obs på at det kan ta lang tid fra skolen/barnehagen tar kontakt med PP-tjenesten, til det første møtet finner sted.

2. Kontakt fastlegen, og få en henvisning til Bup/Abup.
Til tross for at kunnskapsnivået om selektiv mutisme er heller labert pr. dags dato ved landets barne- og ungdomspsykiatriske avdelinger, kan det være godt å ha et team i ryggen. I vårt tilfelle ble møtene avholdt 1 gang annenhver måned, der kontaktlærer fra skolen også deltok.

Da Abup kom inn i bildet, hadde jeg allerede sammen med vår datter utviklet et opplegg for skolens kontaktlærer - med tanke på å sakte, men sikkert redusere angsten for å prate. Abup godkjente og ville gjerne kopiere denne. Jeg lånte dem også en engelsk dokumentarfilm om selektiv mutisme, som de også ønsket en kopi av til fremtidig bruk.

3. Finn rett person til barnet på skolen/barnehagen - med tanke på trening for å redusere angsten for å prate. 
Det er kjempeviktig for å kunne starte et behandlingsopplegg at barnet føler tillit til den personen han/hun skal øve med. Personen bør ha egenskaper der han/hun er mild, tålmodig og gjerne ha humoristisk sans. I tillegg er det viktig at assistenten/læreren synes oppgaven er overkommelig.

I vårt tilfelle var kontaktlærer for klassen førstevalget. Hun hadde alle disse positive egenskapene, og ville gjerne prøve å hjelpe. Problemet var å få til en ordning der andre assistenter/hjelpelærere hadde ansvaret for resten av klassen, mens vår datter var med kontaktlærer ut på enerom. På dette området hjalp det (på et senere tidspunkt) at både Abup og PP-tjenesten var inne i bildet -  slik at de kunne legge frem for skolen hvor viktig dette "en-til-en"-opplegget var.

I de aller fleste tilfeller må barn med selektiv mutisme ut av klasserommet minst 3 ganger i uken (15 minutters- økter) i begynnelsen - for at angstreduseringen skal ha effekt. Ellers blir det som å starte "på nytt" for hver gang, og fremgangen uteblir. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

NY spennende forskning om selektiv mutisme

Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)