Endelig har jeg kommet frem til den viktigste fasen i veiledningen. Det er her man sakte men sikkert opplever fremskrittene til barn med selektiv mutisme.
Fjerde fase er en trappetrinnsmodell som jeg lagde sammen med vår datter, og som vi brukte med stor suksess på skolen. Kontaktlæreren tok ut vår datter på grupperom jevnlig, og øvde på det som står i modellen. Hver gang vår datter klarte å si noe av det som sto på "trappa", ga læreren positive tilbakemeldinger til henne (uten å kommentere eller lage oppstuss over at hun faktisk sa noe).
For barn med selektiv mutisme kan det å i hele tatt lage en lyd være en utfordring, og derfor måtte vi starte veldig, veldig forsiktig. Trinn 1 består i at læreren tenner et stearinlys, og vår datter ble bedt om å blåse dette ut. Den lille lyden "Pfhhh" da hun blåste ut lyset viste seg å være en glimrende start.
På trinn 2 har jeg skrevet noen konsonanter, og disse bokstavene skal kun lyderes. Dvs barnet skal bare si lyden "P", ikke navnet på bokstaven "Pe". Det er viktig å ikke gå for fort frem, og gjerne starte øvetiden med å repetere de lette trinnene.
Når hele trappen er gjennomført, kan en ny lages i samråd med barnet. Hvert trappetrinn skal by på mer og mer utfordringer for barnet. Likevel må øvelsene på trappetrinnene være oppnåelig for barnet - ellers opplever man ingen fremgang.
Du kan klikke på modellen for å få den større.......
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
NY spennende forskning om selektiv mutisme
Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)
-
Endelig har jeg kommet frem til den viktigste fasen i veiledningen. Det er her man sakte men sikkert opplever fremskrittene til barn med sel...
-
«Being mute away from home is more likely than being mute at home. School is a very common place for this behavior to occur. Being mute wi...
-
Som nevnt tidligere sluttet vår datter å prate plutselig en dag i barnehagen, og tausheten fortsatte da hun startet i 1. klasse. Hun var ans...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar