5. Spill inn en video av barnet hjemme.
Dette gjelder spesielt hvis barnet overhodet ikke har pratet med noen voksenpersoner på skolen eller i barnehagen over lang tid. Da vår datter hadde vært stille på skolen i 1. klasse (i 4 - 6 måneder), bestemte vi oss for å spille inn en videosnutt av henne hjemme med samtykke av dattera vår. Dette for at læreren kunne se med egne øyne hvor pratende og aktiv hun var i et miljø der hun følte seg trygg. Kontaktlærer så denne videosnutten etter skoletid, og hun ble veldig overrasket over å se forskjellen på vår datter ("pratende og leende hjemme - taus og alvorlig på skolen").
Dagen etter kom læreren bort til vår datter i klasserommet, og sa at det var hyggelig å se henne på film. Kontaktlærer nevnte ikke noe om prating, og jeg tror det gjorde at vår datter ikke følte det ubehagelig/flaut.
Det viste seg at dette også var en viktig prosess med hensyn til å forberede vår datter på at læreren hørte stemmen hennes. Vår datter visste nå at læreren hadde hørt henne prate på film, og dermed ble angsten hennes noe redusert.
tirsdag 9. november 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
NY spennende forskning om selektiv mutisme
Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)
-
Vi opplever stadig fremgang med vår datter. Ved hjelp av trappemodellen har hun kommet utrolig langt - det eneste som gjenstår er å tørre å ...
-
Endelig har jeg kommet frem til den viktigste fasen i veiledningen. Det er her man sakte men sikkert opplever fremskrittene til barn med sel...
-
Femte fase er en fortsettelse av "trinn-for-trinn"-modellen eller "trappa" i fjerde fase - der man stadig utvider barnet...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar