Femte fase er en fortsettelse av "trinn-for-trinn"-modellen eller "trappa" i fjerde fase - der man stadig utvider barnets repertoar. Et eksempel på dette kan være denne modellen (se nedenfor), eller at man rett og slett spør barnet om hva som skal stå på trappetrinnene.
Vår datter brukte lang tid på trinn nr. 5 til hun kunne prate "vanlig" til læreren på trinn nr. 6. Hun leste mange små bøker på grupperommet og svarte på spørsmål som krevde korte svar. Dette førte etterhvert til at hun pratet med læreren på enerom (på lik linje med de andre barna i klassen). Ikke bare svarte hun læreren - hun begynte også å ta initiativ til samtaleemne!
Det er sikkert mange måter å lage et opplegg på for barn med selektiv mutisme, men jeg tror det viktigste er å gi barnet håp, at han/hun kan se (og senere oppleve) at det virkelig er mulig å øve på å prate - slik at angsten sakte men sikkert blir mindre. Trappemodellen virket som en positiv spiral på vår datter, og hun fikk styrket selvtilliten for hvert eneste lille fremskritt.
mandag 15. november 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
NY spennende forskning om selektiv mutisme
Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)
-
Endelig har jeg kommet frem til den viktigste fasen i veiledningen. Det er her man sakte men sikkert opplever fremskrittene til barn med sel...
-
«Being mute away from home is more likely than being mute at home. School is a very common place for this behavior to occur. Being mute wi...
-
Som nevnt tidligere sluttet vår datter å prate plutselig en dag i barnehagen, og tausheten fortsatte da hun startet i 1. klasse. Hun var ans...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar