søndag 28. februar 2016

Å gå på ungdomsskolen med selektiv mutisme kan by på flere og større
utfordringer enn på barneskolen. Tøffere miljø, større krav og ikke minst: obligatoriske muntlige fremføringer hver måned - som det skal settes karakter på.

Til tross for mange bekymringer i forkant, har overgangen fra barneskole til ungdomsskolen gått greit. De muntlige fremføringene blir gjort på enerom med lærer, istedenfor foran hele klassen.

Likevel er ungdomstiden en periode der man ønsker å være "som alle andre", og mange med selektiv mutisme føler nok på å være annerledes. Dette at man ikke opplever mestring kan få store konsekvenser, og skolen er ikke alltid like flinke til å tilrettelegge for hver enkelt elev. Med høye krav og et enormt leksepress er det lett for elever som i tillegg har spesielle utfordringer (som f.eks. selektiv mutisme) å bli motløs.

Denne motløsheten kan dessverre lett gli over i både angst og depresjon. Jeg skulle ønske prestasjonspresset på skolen ble endret. Det er for mange prøver, større innleveringsoppgaver og muntlige fremføringer. Gleden ved å lære forsvinner i tåken av alt som MÅ gjøres, og det er rett og slett skadelig for helsen å alltid være stresset. Nattesøvnen forsvinner samtidig som matlysten daler. Plutselig er man inne i en negativ spiral og har en følelse av at man alltid burde ha gjort MER, for å prestere MER, for å få flere BEDRE karakterer.

For de med selektiv mutisme blir dette prestasjonspresset skyhøyt, da jeg mener at barn med selektiv mutism allerede har et perfeksjonistkrav til seg selv. De er redde for å si noe galt eller gjøre noe galt, og blir dermed handlingslammet. Lærerne på ungdomsskolen øker redselen med å stadig få elevene til å prestere bedre, slik at de kan få skrevet ned i sine utallige skjemaer et høyere poengtall for klassen. Prestasjonskravet ligger også dessverre på lærerne, som sikkert overfører sitt stress og press til elevene.

Hva synes dere?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

NY spennende forskning om selektiv mutisme

Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen på nett, og ønsker å prøve ut dette programmet: Les artikkelen her (på engelsk)